tisdag 14 september 2010

Sakerhet

Har kommer nu ett inlagg som mamma inte skall lasa. Oroa dig inte jag lever...nej nej inget farligt har hant. Och nej, jag har inte gjort nagot dumt. Det ar bara det, att min kansla av trygghet har rubbats lite har. Jag brukar ga ensam hem i Abo om natterna utan att kanna mig sarskilt radd. Har kan man inte gora det.

Vara amerikanska vanner har nagra ganger varnat oss for att rora oss ensamma pa stan har. Aven dagtid. Forst skrattade jag och tyckte att de nog ar radda for allt har. Och att de bara ursaktar sitt ofantliga bilanvandande med historier om galningar pa gatan som skjuter dig om du tittar pa dem for lange. Men efter att ha varit har nu i nastan en manad inser jag att de kanske har lite ratt i sin oro.

En av mina kompisar gick en kvall till centrum och blev stoppad pa vagen av en man som varnade honom for hur farligt det ar att ga i downtown ensam da det ar morkt. For att poangtera det han sade drog han fram sin 10 cm langa kniv (kniveggen alltsa). Min kompis sa att han verkade ga pa nago droger. Som tur var ville mannen inget illa, men det kunde ha varit nagon knarkare som inte bara ville "varna".

Igar kvall tog vi bussen till ett kopcentrum utanfor stan. Vi var tvungna att byta buss i centrum och vanta dar i 40 minuter. Medan vi vantade sag vi alla mojliga konstiga typer. Och jag ar inte den som brukar doma folk. Dar fanns en kvinna i min alder som hade ett litet barn i en barnvagn. Runt kvinnans fotled fanns en sadan dar boj som fangar som inte sitte inne har. En sadan dar som meddelar om fangen ror sig nagonstans utanfor ett visst bestamt omrade. En annan konstig typ var en acklig man i medelaldern som kom fram till mig och min finlandska flickkompis (det var vi tva och var franska pojkkompis) och forsokte flirta med oss i halvfracka ordalag. En tredje typ var underlig till beteendet och stirrade pa oss oavbrutet. Det var inte bara det att dessa manniskor betedde sig konstigt (och sag lite kufiska ut) utan att det helt enkelt inte kandes tryggt att sitta dar pa busstationen. Svart att beskriva.

Man skulle verkligen behova ha en bil har, alla butiker och allt annat ocksa ar sa langt ifran varandra. Jag var till kopcentret ocksa lordagkvall och da vi skulle ta oss tillbaka till campus visade det sig att det inte gick nagra bussar. Efter att ha forsokt fixa skjuts i en halvtimme via bekanta konstaterade vi (jag och mina tva flickkompisar fran Frankrike) att vi kanske kunde fraga nagon om de var pa vag mot centrum. Sa vi gick fram till tva killar i var alder och fragade om bussar och hoppades pa att de kanske skulle erbjuda oss skjuts. Det gjorde de efter att vi talat med dem i en kvart (och konstaterat att de inte var galningar - en av dem hade en kyckling i sin bil, inte kan man ju vara galen da...eller kanske man kan). Sa fick vi skjuts tillbaka till campus med den ena killen. Da jag berattade om handelsen for en av vara amerikanska kompisar tittade han pa mig med stora ogon och sa att vi aldrig mer far gora sa pa nytt. Att vi kanske inte skulle ha kommit tillbaka.

I somras blev en flicka kidnappad fran campus, sexuellt utnyttjad och lamnad i narheten av huset jag bor i. Kanns konstigt for campuset verkar tryggt da det alltid ror sig manniskor dar. Jag blev tipsad om att skaffa pepparspray fran Walmart. Kanske gor jag det. For ovrigt har jattemanga pistoler har, ocksa en av vara amerikanska vanner har en i bilen.

Inte kan jag pasta att jag direkt ar radd har men nog tanker jag efter fore jag gar ensam nagonstans pa kvallen.

3 kommentarer:

  1. ojdå, lite annat än trygga lilla åbo dedär med sina "mysiga" blottare :P

    SvaraRadera
  2. Pepparspray har jag, fast ja bara bor i Sverige:P hehe. Är bra att ha,
    Just in case:) kram Linda

    SvaraRadera
  3. Hjälp, jag trodde att det inte var så där på riktigt utan bara på film... Ta väl hand om dig! Kram

    SvaraRadera