måndag 27 september 2010

Rodeo, spokhus, hemmafester, studier, Branson, sorority, Thriller m.m.

Varfor skriver jag inte inlagg oftare? Nu har jag en lista pa 15 saker jag vill beratta :P

Idag ar det den andra hostdagen har och det marks tydligt. Fram till i forrgar hade vi upp till 30 grader varmt och man har kunnat ga i shorts och t-paita och simma i poolen pa garden. Idag tror jag det var ca 15 grader varmt och jag tog pa mig min jacka for forsta gangen (alla retade mig: "Du som ar fran Finland borde ju vara van med kallt vader..."). Ar anda jatteglad over att ha fatt ha sommar fem veckor langre an vanligt, speciellt som jag inte gjorde annat an arbetade och studerade i somras i Vasa.

De senaste veckorna har gatt i studiernas och de nya upplevelsernas tecken. Forrforra veckans tisdag (14.9) var jag pa en karriarmassa som ordnades for Missouri States businesscollege. Massan gick ut pa att foretag i trakten som haller pa och rekryterar presenterade sig sjalva och traffade businesstuderande som haller pa att bli fardiga (kandidater, for har borjar de flesta jobba efter kandin). For att ga pa massan maste man kla sig i businessklader, sa helgen fore massan tog jag mig till shoppingcentret har nara och kopte en kavaj, en skjorta och en kjol. Pa massdagen kladde jag upp mig i mina nya klader och traffade nagra intressanta representanter for olika foretag. Jag skulle eventuellt vilja stanna har nasta var och gora en arbetspraktik inom reklambranschen, sa jag koncentrerade mig under massan pa foretag som erbjuder praktikplatser inom marknadsforing. Jag gav in nagra CV:n (som for ovrigt ser helt annorlunda ut har an hemma) men hittade inget foretag som var speciellt lockande.

Jag i min businessoutfit

Forra veckans fredag (17.9) var vi till ett spokhus, Hotel of Terror (http://www.hotelofterror.com/),  har i Springfield. Det spokar inte dar pa riktigt men huset ar gjort till en attraktion sasom spokhuset pa Borgbacken eller Wasalandia. Tydligen fornyar de det varje ar och har det oppet tva manader fore Halloween. Huset sag ruggigt ut redan fran utsidan (och dar gick runt ett overstort monster med Converse-skor :D) och sjalva attraktionen var faktiskt skrammande. Jag kan inte pasta att jag var sarskilt modig dar i morkret da utkladda skadespelare hoppade ut ur skuggan och viskade saker at en i morkret. Forsokte forklara efterat at nagra av pojkarna vi gick med att det inte ar sjalva sakerna i huset som ar skrammande (clowner och ormar skrammer val ingen?) utan stamningen i morkret och kanslan av att man inte vet vad som hander till nast. Hela attraktionen var mycket langre och mer valgjord an jag forvantat mig med sina flera vaningar, rutshbana, rum som snurrar och hangbroar.

Hotel of Terror

For ovrigt sa har vi mycket ekorrar har i Springfield. Jag vet ett stalle dar det alltid springer runt fem-sex stycken. Jag tycker de ar sota men manga har ar irriterade pa dem.

Sondagen 19.9 var jag och mina kompisar pa en (ett?) rodeo som var i stan. Ni vet tjurridning. Forsta intrycket av evenemanget var overraskningen att folk faktiskt hade cowboyhattar! Och da menar jag inte att endast sjalva ryttarna bar dem utan att ocksa en ordentlig del av publiken prydde sina hjassor med dem. Sjalva tavlingen gick ut pa att ryttarna maste hallas sittande pa den vilda tjuren i 8 sekunder for att fa poang for stil. Man far halla i med endast en hand och blir diskad om man ror tjuren med den andra. Ungefar en tredjedel av forsoken att hallas pa tjuren tillrackligt lange lyckades. Ibland foll ryttaren av direkt och blev smalld in i vaggen eller patrampad av tjuren, men oftast hann de springa undan sa att andra man pa arenan kunde sjasa ut tjuren. Valdsam sportgren det dar - det var tva ryttare som blev ordentligt skadade och kvallen innan hade de fatt hamta en av ryttarna med ambulans fran arenan. Vinnaren far anda bra betalt och jag kan ju inte saga att det inte ar spannande.

Rodeo

Under de tva senaste veckorna har vi varit pa manga fodelsedagsfester och andra hemmafester. De skiljer sig egentligen inte sa mycket fran festerna hemma forutom att manga av dem ordnas i egnahemshus. Manga studerande som inte bor pa campus hyr, ofta ganska stora, egnahemshus tillsammans med nagra kompisar. Roligt med festerna ar att man lar kanna manga nya manniskor och speciellt amerikaner (eftersom mitt narmaste kompisgang har framst bestar av utbyteselever).

Forra veckan var spackad med studier. Jag hade tre tenter och tva uppsatser och var upptagen morgon till kvall pa grund av det. Vet inte om jag skrivit det tidigare, men har har de tenter oftare pa kortare avsnitt i bockerna. Jag antar att det ar ett helt bra system for man tvingas lasa mer kontinuerligt. Hemma i Finland skriver vi flera uppsatser i veckan for hankenkurserna, sa det ar anda lattare har da man endast maste memorera saker. Har fatt samma vitsord i kurserna har som hemma men studerar bara en brakdel av vad jag gor i Abo. Jag har hittat ett favoritstalle att studera pa campuset. Min konstvetkurs ar i byggnaden Ellis Hall, dar konstamnena haller till. Det ar alltid nagon som spelar instrument eller sjunger dar och det ar bara sa mysigt att sitta dar och lasa :)

Trots att forra veckan var fylld av studier hann jag uppleva lite annat ocksa. Pa onsdagen (21.9) foljde jag med min amerikanska kompis till hennes sorority (=kvinnoforening, enligt MOT, men snarare flickklubb som ordnar valgorenhet, tillstallningar, fester och boende), Gamma Phi Beta. Hon visade mig runt i deras sororityhus som sag ut precis som pa film, bade inuti och utanpa. I huset bor en del av flickorna i sororityn och dar har de bade matsal, TV-rum, vardagsrum, tvattrum och en inneboende anstalld som fungerar som stallforetradande mamma/overvakare. Stamningen och inredningen i huset var verkligen flickig. Vaggarna hade klara farger med mycket rosa, stjarnor och glitter, och flickorna var hogljudda och fjortiga. Alla var anda valdigt trevliga och det var roligt att se hur det har det. Det kandes lite som att vara med i en highschool-film. Efter att jag fick en rundtur i huset for vi och tittade pa en fotbollsmatch mellan Gamma och en annan sorority. Gamma vann. Och efter det for jag, min kompis och tva av hennes sororityvanner och at frozen yoghurt (yoghurtglass, paminner om italiensk glass) till Orange Leaf (http://www.orangeleafyogurt.com/), som ar ett stalle dar man far valja bland ett dussintal smaker (som andrar varje vecka) och ta at sig av dem och olika garneringar. Jag tog den minsta burken som var ca 12 cm i diameter och 7 cm djup. Det var jattegott!

Urgod froyo vid Orange Leaf

I lordags (25.9) var vi till staden Branson, som ligger ca en timmes bilfard soder om Springfield. Dar besokte vi forst en mysig gagata med olika butiker och darefter ett outletshoppingcenter med en massa markesaffarer som salde aldre kollektioner till billigare priser. Jag hittade bade det ena och det andra fran butiker som American Eagle Outfitters, Banana Republic, Victoria's Secret, Gap, Bath & Body Works m.fl. For ovrigt kopte jag tidigare har pa MSU-campuset en college och collegebyxor med skolans logo pa, sa nu kan jag bekvamt ga runt i mina "bearwear" (allt som har med skolan att gora heter nagot med "bear"). Efter en lang dag av shopping besokte vi en hastshow som hette Dolly Parton's Dixie Stampede Show. I showen visade de med hjalp av skadespeleri, dans, sang och ridning USA:s historia fram till deras inbordeskrig. Inbordeskriget var en tavling mellan de bada halvorna av publiken, dar publiken och skadespelarna tavlade i olika grenar. Denna gang vann nordstaterna. Under showens gang at vi middag utan bestick (en hel broiler, majs, julskinkskiva, potatis, gronsakssoppa m.m.) och deltog genom att hurra pa de egna (jag horde till sydstaterna) och bua pa de andra. Det var verkligen underhallande och det var helt fantastiskt att titta pa hastarna, grisarna, tjurarna, ryttarna och dansarna pa scenen. Innan skadespelet borjade underholls vi av en duktig stauppkomiker/jonglor/musiker.

Branson Landing, gagata med butiker i Branson

Ryttare med hast pa Dixie Stampede Show i Branson


Da vi gick runt pa shoppinggagatan i Branson pratade jag med min kompis fran Sydkorea. I lordags var det annu soligt och varmt, sa hon kommenterade att hon alltid forsoker halla sig undan fran solen for att inte bli brun. Deras skonhetsideal ar att man ska vara sa vit som mojligt, och hon tyckte att det var tassigt att jag med min "vackra vita" (bleka fula) hy solar mig for att bli brun. Dar ser man. For ovrigt sa har den har Nicole Kidman-juttun blivit helt lojlig. Sedan jag kom hit sa har atminstone tio sagt at mig att jag liknar henne, senast en asiat. Forstar inte hur jag liknar henne: Lika liten nasa? Ljust har?

Nicole Kidman


Igar var jag till en dansskola har i staden for att lara mig dansen till Michael Jacksons Thriller-sang. Dagen fore Halloween kommer jag och hundra andra Springfield-bor upptradda med dansen utkladda till olika zombier (som i musikvideon) pa en av stadens affarsgator. Det kommer att bli helt super :D Igar var det manniskor i olika aldrar, allt fran barn till pensionarer, vid dansskolan och vi larde oss och ovade dansen i 1,5 timme. Idag har jag traningsvark!

Michael Jackson & zombier i Thriller-videon


Nu har jag antligen bokat bade flyg och hostell till New York! Under fall break 12-18 oktober skall jag och Satu fara dit och uppleva allt fran Broadway till MoMa till M&M factory. Vi ska bo i ett mysigt hostell i Brooklyn, i ett historiskt hus, bara nagra metrostation fran Manhattan. Ska bli sa roligt!! Och vantar sa pa att fa se Satu och ha henne har!

Satu och jag pa Helsingfors-Vanda i augusti

4 kommentarer:

  1. shit va de låter roligt! vilka upplevelser! :D jag är såå avundsjuk! kanske man borde fundera på lite utbyte ändå :)

    SvaraRadera
  2. Wow, vilka fantastiska upplevelser! Du lever ju som i en helt annan värld! Det där med Thriller-dansen låter ju suveränt, hoppas nån filmar det och sätter ut på YouTube - jag vill se! :) Ha det bra med Satu i NY! Kram

    SvaraRadera
  3. Ooh så underbart det ser ut! :) Hur länge ska du vara där?

    Kram Annu

    SvaraRadera
  4. Jo, jag stormtrivs har! Kul att ni laser mina inlagg :)

    Annu: Jag vet inte riktigt hur lange jag stannar. Jag studerar bara pa hosten, men lyckas jag hitta en praktikplats har sa stannar jag till varen. Ifall inte kommer jag hem fore eller efter jul, planerar att resa till vastkusten under jullovet :) Hoppas du har det bra! Kram!

    SvaraRadera