lördag 21 augusti 2010

Forsta dagarna

Ska forsoka skriva ett vettigt inlagg men har vissa tekniska svarigheter for jag anvander min belgiska rumskompis dator; Ni far ursakta: Bokstaven q i denna text ar ibland ett a eller ett a eller a och semikolon ar punkt; Se det som ett satt att motverka alzheimer:

Ar nu framme i kokheta Springfield och deltar i en massa studentevenemang; Flygresqn gick smartfritt, bytte flyg i Amsterdqm och i Memphis: I Amsterdqm hqnn jqg inte gora mer an springq fran enq sidqn qv flygfaltet till qndrq: Security controllen var ett litet bas dar mqn skulle lyfta pa handernq medqn man blev skqnnqd - det var ganskq intressqnt; Flygresqn over Atlqnten var dodstrakig (10 h) men som tur visade de fyra nya filmer; Flygvardinnan sa att jag ser ut som Nicole Kidman...I don`t see it: Pa flygfaltet i Memphis fanns det en Elvis-butik och en Elvis-kopia, det var lite kul :)

Har pa universitetscampuset bor jag i skyskrapan Sunvilla Tower tillsammans med en belgisk flicka som heter Carole, hon ar trevlig :) Vi har en stor lagenhet med vardagsrum, WC och kok, vilket ar lite lyxigt i jamforelse med hur andra bor pa cqmpus; Lagenheten ar anda lite nott har och dar: Pa garden finns det en swimming pool, men har inte hunnit testa den annu; Vi ater i olika dining centers som finns pa campus: Maten ar just sadan som man forestaller sig den - fet och onyttig; Som tur finns det anda ocksâ sqllqd och dylikt;

Andrq kvqllen har var vi pa en valkomstfest ute pa landet i en enorn skogsdunge; Husen pa vagen dit var fina och vi sag ocksa nagra ladugardar med kor; Pa valkomstfesten serverqde de mat och hqde olika stationer: Jqg fick prova pa att skjuta bade med gevar och pilpage - det var en indian som visade hur man anvander pilbagen; Vi fick presenter - jag fick en t-skjorta av lokala polisen och en lippis fran Missouri State University; I slutet av kvallen var det jattefina raketer som ackompanjerqdes av musik;

Igar var det studieorientering for oss utbyteselever - vi gick runt pa campus, var till Walmart (typ billigt Prisma) och skaffade telefonabonnemqng; Mitt amerikanska abonnemang funkar inte i min finlandska telefon, sa jag maste kopa en ny billig mobiltelefon (de kostar 20 dollar); Pa kvallen ordnade skolan ett evenemqng for alla nya elever - pa en fotbollsplan dansade och lekte jag med nagra tusen andra studerande; det var jattekul :) Efterat serverades "snow cones" som ar smaksatt krossat is - det var gott, maste testa hemma med riktig sno ;) I slutet av kvallen var det utomhusbio mot en uppblasbar skarm:

Idag har vi varit till ett lokalt shoppingcenter, ett "mall"; Dar fick vi olika gratisgrejer eftersom vi ar nya studerande; Jag kopte ocksa en natt klanning; For ovrigt ar folk har efter i mode: Efterat var vi igen till Walmart: Alla flaskor och burkar har ar jattestora: Da jqg skulle kopa saft fanns det bara 2-3 liters burkar och shampoflaskorna ar 2 liter;

Amerikanerna ar jattehjalpsamma och snalla och nyfikna pa varifran man kommer ifran, da man sager att man ar utbytesstuderande: Alla sager "Wow!" da jag berattar att jag ar fran Finland; Tydligen hors det inte pa min accent att jag inte ar harifran, for folk fragar mig om jag har hand om de andra utbyteseleverna: Lite problematiskt da jag t:ex: i butiken maste fraga fragor och de tror att jag ar dum som inte vet enkla saker:

Ikvall ska vi fara pa nagot som heter Bearbash (allt som har med universitet att gora har ett bjornnamn for det ar MSU:s logo), dar det kommer att vara mat, spel och olika program: Ska bli kul!

2 kommentarer:

  1. Vad kiva läsa om hur du har det, låter som om du haft ett par riktigt br första dagar. Hoppas du får en superbra termin där borta!

    SvaraRadera
  2. Ska bli jättespännande att ta del av din resa :)
    /lisakusinen

    SvaraRadera