fredag 13 augusti 2010

Förberedelser

Hjälp!

Nu är det bara...(lördag, söndag, måndag, tisdag...ONSDAG)...fyra dagar kvar!! Klockan 11.15 lyfter planet i Helsingfors och då börjar min utbytestermin i Missouri i USA! Nu just håller jag på att fixa de sista sakerna före resan. Idag har jag växlat pengar och köpt en liten kappsäck att ha som handbagage, och nu, nu behöver jag bara packa! (Bara och bara...) Förra veckan och den här veckan har jag fixat både det ena och det andra - varit på visumintervju, ändrat mitt studiestöd, tagit ut stipendium, tagit vaccin, bokat böcker, betalat räkningen för hela utbytesprogrammet, meddelat magistraten och posten, gett flygbolaget mina APIS-uppgifter, hyrt ut min Åbo-kämppä, kollat flygen etc. Man borde få betalt för allt arbete, ja eller, åtminstone studiepoäng!

Allt fixande med att fara på utbyte till USA började ändå egentligen redan i oktober ifjol. Då lämnade jag in min 30 sidor långa ansökan (alltså jag skämtar inte! Men jag har ju förstås inte skrivit 30 sidor utan delvis fyllt i olika blanketter.), varefter jag i årsskiftet fick veta att jag får fara till USA. Då var det en del avgifter som skulle betalas och papper som skulle fyllas i. I mars var jag på TOEFL-test, d.v.s. ett officiellt engelskaprov i Helsingfors. Precis som med all annan amerikansk byråkrati var allt kring provet jätteomständigt, men det gick bra och nu har jag papper på att jag kan engelska :) I maj fick jag veta att jag blivit antagen till Missouri State University och då började det verkliga papperskriget. Det gällde att fixa boende, resor, vaccin, visum, välja kurser och bevisa att jag har tillräckligt med förhandskunskaper för dem m.m.




Men efter otaliga om och men är jag nu ändå på väg! Känns otroligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar